ساده ترین و سریعترین روش‌های نظافت مبل در منزل

مبلمان در منازل نقش بسیار مهمی دارند به دلیل اینکه محل نشستن مهمان‌ها و محل استراحت و آرامش ما هستند و همچنین هنگام ورود به منزل جزء اولین وسایلی است که به چشم می‌آیند. با توجه به این نکته نظافت مبل در منزل باید با روش اصولی انجام شود تا به آن آسیبی وارد نشود. در این مقاله ساده‌ترین و بهترین روش‌های نظافت مبل را بصورت مرحله‌ای شرح داده‌ایم.

روش های نظافت مبل منزل

  1-نظافت اولیه‌ی مبل ابتدا تمام کوسن‌های روی مبل را برداشته و به کمک جاروبرقی سطح مبل را جارو کنید تا ذرات بزرگ مانند خرده‌های شیرینی و همچنین ذرات گرد و غبار از روی آن به طور کامل پاک شود. این کار شناسایی و تمرکز روی لکه‌های دردسرساز را آسان‌تر می‌کند.  اگر در بخش‌هایی از مبل گرد و غبار زیادی وجود دارد، با استفاده از یک برس  ذرات را از مبل جدا کنید اما احتیاط کنید تا به بافت پارچه‌ی مبل آسیب نرسانید. اگر در منزل حیوان خانگی دارید با استفاده از یک غلتک می‌توانید ذرات ریز پرز و کرک حیوانات را از مبل جدا کنید.   نظافت مبل در خانه  

2-نظافت بخش‌های غیر پارچه‌ای مبل

با استفاده از حوله و شوینده‌ی مخصوص سطوح چوبی یا فلزی بخش‌های چوبی یا فلزی مبل را پاک کنید. در این مرحله از نظافت مبل در منزل مراقب باشید شوینده به پارچه‌ی مبل برخورد نکند زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ پارچه شود.   نظافت مبل   3-نظافت مبل براساس جنس پارچه برای نظافت مبل در منزل  ابتدا باید نوع پارچه را شناسایی کنید. معمولا بر روی مبل‌ها برچسبی وجود دارد که می‌گوید روکش مبل از چه جنسی ساخته شده است و برای نظافت مبل در منزل از چه دستورالعملی استفاده کنید.

توضیح علائم اختصاری دستورالعمل نظافت روکش 

W: یعنی از پاک کننده‌های مبتنی بر آب برای نظافت مبل استفاده کنید. پاک کننده‌ی مبتنی بر آب نوعی محصول است  که از آب بعنوان جزء اصلی استفاده می‌شود. W/S: یعنی از حلال‌ها و پاک کننده‌های مبتنی بر آب استفاده کنید. S: یعنی فقط از یک حلال برای تمیز کردن اثاثیه یا لوازم داخلی استفاده کنید. حلال نوعی محلول است که از یک ماده شیمیایی پاک کننده به عنوان جزء اصلی استفاده می‌کند. O: یعنی مواد به کار رفته در محصول از مواد ارگانیک تشکیل شده و فقط با آب سرد باید شستشو داده شود. X: یعنی می‌توانید از جارو یا فرچه برای نظافت مبل استفاده کنید.   تمیز کردن لکه مبل  

4-نظافت لکه‌های مبل با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین تنها برای پخنن غذا استفاده نمی‌شود بلکه یکی از ساده‌ترین روش‌های نظافت مبل در خانه است. پاشیدن جوش شیرین روی مبل به از بین بردن بوی بد آن کمک می‌کند.  برای از بین بردن لکه‌های عمیق مبل مقدار مساوی از جوش شیرین و آب را مخلوط کرده و روی لکه بگذارید و اجازه دهید 15-20 دقیقه روی آن بماند. هنگامی که  بطور کامل لکه را جذب کرد، با جاروبرقی آن را جارو کنید. دقت داشته باشید که قبل از پاکسازی تمام لکه‌ها، این کار را روی قسمتی از مبل بصورت آزمایشی انجام دهید. استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌های روغنی نیز بسیار موثر واقع می‌شود زیرا جوش شیرین جاذب قوی مواد روغنی است و یکی از بهترین پاک کننده‌هایی است که به منظور نظافت مبل در منزل به کار می‌رود.

5- نظافت لکه‌های مبل با استفاده از شوینده‌های مخصوص پایه آب

مطابق با دستور العمل درج شده روی شوینده مخصوص مبل، مقداری از آن را با مقداری آب مخلوط کنید. ابتدا با استفاده از پارچه مقداری از شوینده را روی قسمتی از مبل که خارج از دید است آزمایش کنید و با حوله کاغذی پاک کنید. در صورتی که حوله رنگ پارچه‌ی مبل را به خود بگیرد باید شوینده را تغییر دهید. اگر شوینده برای پارچه‌ی مبل مناسب بود می‌توانید از آن برای پاکسازی لکه‌های مبل استفاده کنید.

6-پاکسازی مواد شوینده

با استفاده از یک حوله‌ی خشک، محلول پاک کننده را از روی پارچه‌ی مبل پاک کنید و اجازه دهید خشک شود. اگر قسمتی از مبل مرطوب است با پارچه یا حوله‌‍‌ی خشک رطوبت آن را بگیرید تا سریع‌تر خشک شود.   ساده ترین روش نظافت مبل در منزل   حتما بخوانید: 10 تا از بهترین وسایل نظافت منزل  

7-نظافت مبل با استفاده از بخارشوی

  مراحل استفاده از بخارشوی برای نظافت مبل در منزل 1- حتما دستگاه را روی حالت ضعیف قرار دهید تا به پارچه آسیب نرساند سپس به آرامی و با دقت قسمت‌های مختلف پارچه را تمیز کنید. 2- ماده شوینده مخصوص مبل را روی یک اسفنج بریزید و با فشار دست آن را کفی کنید و با کشیدن روی سطح مبل آن را تمیز کنید. (اطمینان حاصل کنید که قبل از این مرحله شوینده را روی قسمتی از مبل آزمایش کرده‌اید) 3- حالت مکنده‌ی بخارشوی را فعال کنید و با آن تمام کف‌های روی مبل را پاک کنید. 4- این کار را برای قسمت‌هایی که بیشتر در معرض آلودگی و کثیف شدن قرار دارند تکرار کنید تا از تمیز شدن آن مطمئن شوید. 5- اجازه بدهید تا مبل خشک شود اما آن را در معرض هوای آزاد قرار ندهید زیرا ممکن است مجددا آلودگی را به خود جذب کند. *در روش نظافت مبل در منزل با دستگاه بخارشوی ممکن است به دلایل مختلف این دستگاه را در اختیار نداشته باشید، در این صورت می‌توانید در مرحله‌ی 1 با استفاده‌ از یک حوله‌ی نرم که با آب ولرم خیسانده شده است مبل را تمیز کنید و در مرحله‌ی 3 می‌توانید با استفاده از یک حوله‌ی نمناک کف‌های موجود روی سطح مبل را پاک کنید. روش نظافت مبل‌های پلی استر در منزل در پارچه‌های پلی استر استفاده زیاد از موادی که نفوذ پذیری عمیقی دارند می‌تواند به ظاهر مبل آسیب برساند. در این موارد بهتر است یک تکه اسفنج  مرطوب را روی ناحیه لکه شده بکشید. اگر لکه از بین نرفت مقدار کمی از مایع ظرفشویی را با آن مخلوط کنید و روی لکه قرار دهید اما مراقب باشید که آن را فشار ندهید زیرا ممکن است باعث آسیب رسیدن به پارچه مبل شود.  

روش نظافت مبل‌های چرمی

برای پاک سازی لکه‌های پارچه‌های چرمی می‌توانید از مخلوط آب و صابون استفاده کنید و با استفاده از یک پارچه‌ی نرم آن را روی ناحیه‌ی لک شده بکشید اما آن را خشک نکنید و اجازه دهید خود به خود خشک شود زیرا صابون باید جذب پارچه شود. همچنین می‌توانید از پاک کننده‌ی مخصوص چرم نیز استفاده کنید. نظافت مبل‌های چرمی جزء راحت‌ترین روش‌های نظافت مبل در منزل است زیرا بطور معمول مواد در پارچه‌های چرمی نفوذ نمی‌کند و این امر پاک سازی آنها را ساده‌تر می‌کند.

روش نظافت مبل‌های مخملی

اگر مبل شما با مخمل یا ابریشم پوشیده شده است سعی نکنید آن را پاک کنید زیرا ممکن است به آن آسیب برسانید .در عوض سعی کنید با یک متخصص تماس بگیرید اگر جنس پارچه‌ی مبل مخمل پلی استر یا کتان باشد می‌توانید با یک حوله‌ی کاغذی و با مواد شوینده‌ی ملایم آن را پاک کنید. توجه کنید که حوله را روی پارچه فشار ندهید زیرا ممکن است بافت آن آسیب ببیند.برای تمیز کردن سایر پارچه‌ها مانند میکروفیبر، پنبه کتان و پلی استر محل لکه را با کمک یک پارچه‌ی نرم و شوینده‌های ملایم پاک کنید اما مراقب باشید پارچه را روی ناحیه لکه شده فشار ندهید زیرا باعث نفوذ کردن لکه در درون الیاف پارچه می‌شود. روش‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره شد برای نظافت مبل در منزل میتواند بسیار کاربردی باشد، اما اگر فکر میکنید در این کار تخصص لازم را ندارید و ممکن است باعث آسیب دیدن مبلمان منزل شما شود بهتر است با شرکت آذین پاک البرز تماس بگیرید و از خدمات نظافت مبل در منزل شرکت ما استفاده کنید. امیدواریم این مقاله به شما درجهت انجام  نظافت مبل در منزل کمک کرده باشد. شما میتوانید با شرکت آذین پاک البرز که خدمات مختلفی  از قبیل : خدمات پذیرایی، نگه داری از سالمندان، خدمات پذیرایی مجالس، نظافت راه پله منزل و …. ارائه میدهد بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات